Saturday, January 17, 2009

life without problem isn't life at all~

Problems... they present themselves in a myraid of facade and forms.

So for this post... I'm putting up some quotes from the holy Quran and hadith to all of us to ponder...

May we gain something good from them, insyaAllah...


The first one is from Al-Baqarah, 2:156-157

baqarah156.jpg

baqarah157.jpg

Ertinya: “Iaitu orang-orang yang apabila ditimpa musibah mereka mengucapkan; ‘Sesungguhnya kami adalah milik Allah dan kepada-Nyalah kami kembali.’ Mereka itulah yang mendapat keberkatan yang sempurna dan rahmat dari Tuhan-Nya, dan mereka ialah orang-orang yang mendapat petunjuk.” (Al-Baqarah: 156-157)



And the following one is from Al-Ankabut: 2-3

ankabut2.gif

ankabut3.gif

Ertinya: “Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan saja mengatakan: ‘Kami telah beriman,’ sedangkan mereka tidak diuji terlebih dahulu? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta. (Al-Ankabut: 2-3)




Dan berhati2, kerana ujian Allah itu bukan berupa kesusahan sahaja. Segala nikmat kesenangan harta kekayaan dan apa sahaja yang kita miliki adalah juga ujian dari Allah SWT. Lihat ayat berikut:


anbiya35.gif

Ertinya: “Dan Kami akan menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai cubaan, dan kepada Kami-lah kamu semua akan dikembalikan.” (Al-Anbiya’: 35)


Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud:

“Demi Allah, bukanlah kekafiran atau kerana kemiskinan yang aku bimbangkan atas kamu, akan tetapi aku bimbang kalau-kalau kemewahan dunia yang kamu dapatkan sebagaimana yang telah diberikan kepada orang-orang yang sebelum kamu, lalu kamu bergelumang dalam kemewahan itu sehingga kamu binasa sebagaimana mereka dahulu bergelumang dan binasa pula.” (HR Bukhari)



snipped from: http://nurjeehan.hadithuna.com/musibah-hakikat-serta-balasannya/

No comments:

Related Posts with Thumbnails