Tuesday, September 7, 2010

7 September

***

2008, must be before i went to leeds in september~

"Munzir nanti, kat sane tu, jangan lupe pasal ilmu2 agama sekali. buat la hafazan dan belajar apa yang patut. nanti dah habis belajar, lagi xde masa. kalau nak tunggu habis belajar, kemudian tunggu kerja, tunggu berkeluarga, sampai bila2 nnti akan tertinggal pasal akhirat. kita nih hidup ada tujuan yang lebih besar," lebih kurang ujar ayah. bersahaja, tetapi penuh bermakna. aku dah ayah sedang memandu pulang ke rumah, tidak ingat dari mana, pada hari tersebut.

aku mengangguk, tanda faham.

***

15 nov 2008

ayah visited my blog here and he dropped a comment.

"Salam Munzir,
It's nice to c your blog for the 1st time.. at least ayah hope Munzir is coping well. If u have any problem, don't hesitate to email to ayah or mama, we try to assist in watever way we can.
If Munzir happen to go to Sheffield, ayah wonder whether the Islamic Centre is still at No. 10, Severn Road, Sheffield. It is here that ayah had spent about a year staying here during my 1st year. So did Prof. Dr. Abd. Rashid (CMU) who stayed here for 3 years.
Lastly, take care and dont 4get to attend any program during holidays to fulfil our obligation towards Dakwah, another obligitory assignment that we always put aside.
Salam sayang from ayah, mama, kakak, abang & Firah di Msia...
Wassalam.
Ayah"

***

11 jan 2009

Ayah passed away. I received the news from a phone call. as I was in Leeds at that time.

***
7 sep 2010

Ayah would've been 52 today. The man i looked up to in life, and the person i will always remember, all the time. insyaAllah, ak akan cuba jadi insan berguna. kerana naluri manusia itu, semua mahukan kebaikan.

cuma kadangkala belum tersentuh hatinya untuk menghargai2 masa2 yang berlalu tanpa henti. pada kadar yang sama. tak kira masa. walau tidur, walau beribadah, walau sedang mabuk dibuai arak dunia, walau gembira bagai baru mendapat durian runtuh, walau sedih dengan hati hancur luluh. masa tetap berlalu...

cuma kadangkala kurang tabahnya, untuk terus menerus mencari jalan ke arah penambahbaikan. yang kadangkala tersentak dek bicara sinis rakan, atau terpesona melihat insan lain "gembira" dengan kelalaian, atau hilang percaya kerna dosa2 lampau yang masih bermain di fikiran. Allah itu Maha Pengampun. cari dan carilah keampunan dan kebaikan, walau 1000 kali kau jatuh, atau tercucuk duri ketika mencari...

saya, dan kamu, tak terlepas dari ujian Allah SWT. smoge Ramadhan yang hampir habis ditempuhi memberi kekuatan untuk kita terus beramal dan berubah kepada yang lebih baik. sebagai orang Islam, kita patut yakin dan percaya segala kesakitan dan kerosakan yang melata di bumi nih ada ubat dan jawapannua pada Islam~

***

selamt hari raya, maaf zahir batin. Eid Mubarak~xyah la letak gamba ye, korang pon dah tengok melambak kat internet :)

selamat mengejar perubahan, now and always~

2 comments:

munamuni said...

u had a great dad...selamat hari raya !!!!

M said...

thank you mun...

Selamat hari raya juga!!!

Related Posts with Thumbnails